2009, 2010, 2011 © Mgr. Ing. Radek (Králík) Novotný

Osobní stránky člena Tanečního divadla Mimi Fortunae, šťastného otce dvou bezva dětí, Filipa a Lenky, manžela jisté paní Pavly, webdesignéra, (bývalého) středoškolského učitele a tak trochu spisovatele...
Mgr. Ing. Radek (Králík) Novotný, Strnadova 9/15, 628 00 Brno, mobil: 777 083 126 e-mail: coney@centrum.cz

čtvrtek 12. června 2014

Neplánovaná extrakce

Ráno mi zubařka neplánovaně provedla extrakci sedmičky vpravo nahoře.
K extrakci zubu je třeba přistoupit mimo jiné v případě, že došlo k nevratnému poškození zubu, což je právě fraktura zubu (některá část zubu praskne).
Ve skutečnosti jsem šel na plánované broušení a chystání pro korunku na zcela jiném zubu. Jenže...
Jenže jsem popsal zubařce, že mi někdy o víkendu asi praskl zub, bo jazykem jsem identifikoval, jak se pomalu rozestupuje na dvě půlky, občas při jídle i bolel při skusu. Vyšetření prokázalo, že jde skutečně o prasklý zub. Po vytržení pak v kleštích byly dvě půlky, z nichž každou tvořila půlka zubu a jeden kořen - proto nic neupadlo, obě půlky v dásni seděly, a kdyby se s tím nic nedělalo, v prasklině by jistojistě vznikl zánět.
Dříve, než přestala účinkovat injekce, vzal jsem si Brufen (dvojitou dávku), ale před polednem mi už stejně v puse pulzovala "bolest v díře po zubu".
Dle poučení zubařky, a třeba stránek Jak lépe přežít trhání (extrakci) zubu, jsou pravidla pro období po extrakci poměrně jednoduchá:
  • Nevyplachovat. Vyplachováním by mohlo dojít k odstranění krevní sraženiny, tak by se obnažila kost a vznikl by zánět. (Krevní sraženina je vlastně zátka, která brání usazování jídla v dásni, časem se mění v kost.) - aplikuji
  • V prvních hodinách po extrakci nejíst a několik dnů nekouřit. - stav nekouřit jaksi nedodržuji
  • Vyhnout se horkým nápojům (mohou zhoršit otok a podporovat krvácení z rány), nejlépe i alkoholu. - čaj nechávám vychladnout
  • Tlumit bolest silnějšími analgetiky. První analgetika je dobré užít, ještě když působí lokální anestezie. - provedl jsem
  • Vhodné je přikládat chladivé (ne ledové) obklady. - nebylo zas tak moc třeba a nebyl čas
  • Pokud by se objevila zvýšená bolestivost, horečka, otok či jiný problém, je nutné navštívit zubního lékaře. - doufám, že nebude třeba
Před polednem jsem si vzal další Brufen, "v díře mi to pulzuje", nedaří se mi na nic soustředit.
Odpoledne se "díra umoudřila", večer na divadelním vystoupení v ní ale zase začalo pulzovat, a před půlnocí po návratu z vystoupení už se mi to nelíbí vůbec.


Ale přese všechny strasti se snažím hledět do následujících dnů pozitivně. Teploty o víkendu nepřekročí 24 stupňů a občas sprchne. Vyrazíme na zahradu. Tropy minulých dní má Česko prý definitivně za sebou. V následujících dnech se budou teploty pohybovat lehce nad 20 stupni Celsia, byť v sobotu asi přijde déšť. Uvidíme.

Žádné komentáře:

Okomentovat